Психомоторний та фізичний розвиток дитини – дві важливі характеристики здоров’я малюка. Існують певні показники, які дозволяють батькам вчасно орієнтуватися та реагувати на виникнення порушень. І хоча, кожна людина індивідуальна та має особисті темпи розвитку, існують міжнародні показники психомоторного розвитку – це обов’язкові знання для уважних та свідомих батьків.
Отже, більшість дітей на першому році життя мають такі особливості розвитку:
3 місяці:
- Дитина тягнеться за іграшкою та добре тримає голову.
- У відповідь на звукові подразники та яскраві предмети з’являється зосередження, активна реакція.
- Аґукання часте та тривале.
- Емоційне звернення до дитини викликає активні рухи, посмішку.
6 місяців:
- Активно повертається зі спини на живіт, починає повертатися із живота на спину.
- Бере цілеспрямовано запропоновану іграшку, перекладає з однієї руки в іншу. Слідкує за іграшкою, яка впала донизу.
- Спирається на витягнуті руки або повністю відкриті долоні в положенні на животі. Починає сидіти.
- Реакція при появі близької та чужої людини.
- З’являється послідовне приєднання різноманітних виразних складів із зміною сили звуку та висоти тону.
9 місяців:
- Реагує на своє ім’я.
- Може самостійно гратися з різними іграшками. Навмисне скидає предмети. Розгойдується на руках і колінах.
- Сидить вільно. При підтримці за руки, стоїть. Реагує на музикальні звуки танцювальними рухами.
- Адекватно відповідає діями на прості запитання та прохання «дай мені ляльку», «посидь тут».
- Легко вступає в контакт на емоційному, ігровому, словесному рівнях.
12 місяців:
- Може гратися іграшками годину і більше. Шукає іграшки, які заховані. Протягує іншій дитині іграшку.
- Ходить вздовж меблів, при підтримці за одну руку, або самостійно. Виконує все більш складні вимоги та прохання, розуміючи їх.
- Словниковий запас 8 – 12 слів.
- За проханням обіймає батьків, прагне схвалення, підтвердження свого успіху близькою людиною.
Наведені норми є орієнтовними, адже чи є затримка розвитку, може визначити тільки лікар.
Існують захворювання, перші ознаки яких проявляються через затримку психомоторного розвитку. Наприклад, аутизм – захворювання яке потребує особливого ставлення до питання догляду за дитиною.
Саме тому самоосвіта батьків, розуміння ними важливих складових розвитку дитини та довірлива комунікація з педіатром або дитячим неврологом є запорукою здоров’я дитини.
Якщо Ви помітили у дитини будь – які відхилення від норми, отримайте консультацію дитячого невролога.